Fotografia jako jedna ze sztuk wizualnych ma duży wpływ na odbiorcę. Fotografia do tej pory służyła głównie dokumentowaniu wydarzeń i zapisywaniu emocji. Od kilkudziesięciu lat można obserwować jak ta sztuka ewoluuje i rozwija się. Fotografia obecnie wykorzystywana jest w głównej mierze na potrzeby komercyjne. Dobre zdjęcie ma zadanie sprzedać dany produkt lub usługę.
Fotografia używana jest coraz częściej w celach marketingowych. W związku z czym musi spełniać szereg wymogów oraz kryteriów. A jak wiadomo celem jakiemu musi sprostać dobra fotografia jest sprzedaż. I to jest podstawowym miernikiem jej skuteczności. Fotografia wpływa na odbiorcę w wieloraki sposób. Przede wszystkim odbiorca nie musi się koncentrować na oglądanym zdjęciu w prasie lub na plakacie. Odbywa się to poza jego świadomością, co ma duży wpływ na skuteczność reklamy tam zawartej. Im częściej odbiorca jest poddawany reklamie tym bardziej utrwala się ona w jego umyśle i ma wpływ na decyzje zakupowe.
Tak więc fotografia reklamowa jest skuteczna, ponieważ nie absorbuje dużej uwagi odbiorcy oraz działa na zmysł wzroku odbiorcy, który najczęściej jest wzrokowcem wyczulonym na atrakcyjny przekaz wizualny.